About Me

My photo
D20102045896 Universiti Pendidikan Sultan Idris

Saturday 8 October 2011

Tidak Selamanya Mentari Bersinar


 

Selagi mentari masih meminjamkan sinarnya. Kita masih punya ruang untuk mendapatkan cintaNya. Matahari adalah sebiji bintang yang besar. Ia kelihatan seperti bola yang sangat panas dengan api yang marak. Saiz matahari begitu besar sehingga mampu memuatkan 1.3juta saiz planet bumi. Kepanasan dan cahaya daripada bola api ini mampu merentasi jarak sejauh 149.6 juta kilometer untuk sampai ke bumi dan menjadi sokongan utama kepada kehidupan bumi. Bukan  itu sahaja, matahari merupakan asas penting dalam pembentukan sistem suria dan bumi juga adalah salah satu planet dalam sistem suria tersebut.
Tahukah anda didalam Al Quran terdapat satu surah yang dinamakan dengan surah Matahari iaitu Surah As-Syams. Firman Allah yang bermaksud
" Demi matahari dan cahayanya di pagi hari" 
surah As Syam 91:1
Meneliti kejadian matahari dan hubung kaitnya seperti yang dinyatakan oleh ahli Sains maka akan tersemat dalam hati manusia yang memiliki fitrah kemanusiaan dan panduan akal yang tahu batasannya bahawa matahari merupakan kejadian yang cukup hebat dan pencintanya iaitu Allah adalah Maha Hebat.

Sumber : Gen Q tulisan Ustaz Amly Asenar

No comments:

Post a Comment