About Me

My photo
D20102045896 Universiti Pendidikan Sultan Idris

Sunday 30 October 2011

Jagalah Allah Nescaya Allah Menjagamu

                                                                                                         Nota : Gambar sekadar hiasan
                                        

Daripada Abu Anas, Abdillah bin Abbas r.a. berkata : Saya pernah berada dibelakang Nabi SAW pada suatu hari, maka beliau bersabda, Maksudnya :

" Wahai anak, saya hendak mengajarimu beberapa kalimah : Jagalah Allah nescaya Allah menjagamu : Jagalah Allah nescaya engkau mendapatiNya bersamamu : jika engkau meminta tolong, mintalah tolong kepada Allah. Ketahuilah bahawasanya, jika umat manusia bersatu untuk memberimu manfaat dengan sesuatu, mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu, dan jika mereka bersatu untuk mencelakakanmu dengan sesuatu, mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu. Telah diangkat kalam dan telah kering tinta (dakwat) lembaran-lembaran itu (tintanya)                 
                                             Riwayat Ahmad, al Tirmizi dan al Hakim

Dalam riwayat selain Imam Al Tirmizi disebutkan :

Maksudnya " Jagalah Allah nescaya engkau mendapatiNya di hadapanmu : kenalilah Allah pada waktu lapang nescaya Dia mengenalimu pada waktu kesusahan. Katahuilah, bahawa apa yang luput daripadamu tidak bakal mengenalimu, dan apa yang mengenalimu tidak bakal luput daripadamu. Ketahuilah bahawa bersama kesabaran ada kemenangan : bersama kesusuhan ada jalan keluar, dan bersama kesulitan ada kemudahan ".

Antara pengajarannya :
1. Jangan meminta apa pun selain daripada Allah.
2. Hanya kepada Allah kita panjatkan doa dan meminta pertolongan kerana Dia Maha Dekat, Maha Menjawab, Maha Kuat dan merupakan Zat yang tidak pernah memberi, Mintalah pertolongan kepada selain daripada Allah SWT merupakan kehinaan, kerendahan, dan kelemahan.
3. Orang yang selalu bersyukur kepada Allah SWT akan mendapat perhatian, perlolongan dan perlindungan.

Wallahu Alam

No comments:

Post a Comment