About Me

My photo
D20102045896 Universiti Pendidikan Sultan Idris

Wednesday 30 November 2011

Belajar daripada Alam

Agungnya Ciptaan Mu..

Allah Azzawajalla Yang Maha Agung. Walaupun tidak perlu diperkenalkan lagi secara ditil tentang Allah, namun hakikatnya masih ramai yang gagal mengenal Allah. Proses mengenal Allah juga tidak mampu dicapai sekadar membaca Al Quran. Proses mengenal Allah hanya boleh diperoleh menerusi ilmu, rasa, amalan yang istiqamah dan hidayat dari Allah. Kita juga boleh belajar dari alam untuk mengenal Allah s.w.t.
Allah swt tidak menciptakan alam ini dengan sia-sia. Alam diciptakan dengan tujuan yang khusus dan istimewa. Selain menjadi tempat manusia melaksanakan tujuan hidup sebagai hamba Allah dan khalifah, alam juga adalah hasil karya dan ciptaan agung Allah untuk mengajar dan mendidik manusia mengenal Allah.

Lihatlah alam yang begitu tersusun dan teratur. Mustahil tiada Pencipta dan Pengaturnya. mustahil semuanya berlaku secara kebetulan. Rasional dan logik akal menolak alam ini terjadi dengan sendirinya. Kalimah yang sering diulang-ulang oleh guru yang mengajar Tauhid adalah, bukti adanya Allah adalah adanya alam ini.

Selagi manusia berada di alam ini, dia harus belajar daripada alam. Sayangnya, ramai manusia yang gagal belajar daripada alam. Lihat betapa ramai manusia yang melihat nikmat, tetapi melupakan Pemberi Nikmat ( Allah ). Ramai yang memuji alam tetapi tidak memuji Penciptanya ...




No comments:

Post a Comment